Krem z batatów z masłem orzechowym

W związku z tym, że w moim domu staramy się nie marnować jedzenia, czasem zdarza się tak, że jeden produkt wykorzystuję do przygotowania kilku dań. Ostatnio były placki z batatów, a teraz ugotowałam krem ze słodkich ziemniaków z dodatkiem masła orzechowego. Jest pyszny, sycący, nieco orientalny dzięki imbirowi, a jego smak to połączenie delikatnej słodyczy i subtelnej słoności.

SKŁADNIKI:
*2-3 szklanki bulionu warzywnego (2 spore marchwie, 1 i 2 małe pietruszki, 1 seler naciowy, 1/4 selera, 1 mały por, odrobina soli)
*2 duże bataty
*1 mała cebula, posiekana w kostkę
*1 łyżka masła
*4 łyżeczki masła orzechowego
*1 płaska łyżeczka imbiru (przyprawy)
*1 płaska łyżeczka słodkiej papryki
*1/3 łyżeczki pieprzu
*1/2 łyżeczki curry
*sól
*2-3 kromki pieczywa - ja użyłam żytniego z żurawiną
*odrobina miodu
*oliwa

PRZYGOTOWANIE:
Bulion gotujemy z podanych składników - warto żeby marchewki lekko w nim dominowały, by był słodkawy. Podana ilość warzyw na 5 szklanek wody.

Bataty obieramy. Odkrawamy kilka plastrów by zrobić z nich chipsy. Resztę kroimy w kostkę. Rozgrzewamy w garnku masło. Do garnka dodajemy bataty i smażymy na lekkim ogniu. Dodajemy cebulę i przyprawy: imbir, słodką paprykę, pieprz i curry i mieszamy. Następnie zalewamy całość 2 szklankami bulionu lub taką ilością by zakrył bataty. Gotujemy pod przykryciem 15 minut.

Nastawiamy piekarnik na 180 stopni C i termoobieg. Odrobinę oliwy mieszamy z połową łyżeczki miodu i odrobiną soli. Plastry batatów wykładamy na blachę pokrytą papierem do pieczenia i smarujemy marynatą z miodem. Wstawiamy do piekarnika.

Wracamy do ugotowanych batatów - dodajemy do nich masło orzechowe i 1/2 marchewki z gotowania bulionu (chyba że nie chcemy już więcej słodyczy wtedy pomijamy marchew). Całość miksujemy na gładki krem. Jeśli jest zbyt gęsty dodajemy bulion. Sól dodajemy na końcu tak by uzyskać pożądany przez nas smak. Pamiętajmy o batatach - ja przegapiłam moment i spaliły mi się lekko brzegi.

Chleb kroimy w paski i kruszymy na drobne kawałki. Podgrzewamy na patelni oliwę i przygotowujemy kruszonkę z grzanek. Zupę wykładamy na talerze, dekorujemy ją kruszonką i chipsami z batatów.

CZAS PRZYGOTOWANIA: 1 godzina na przygotowanie bulionu + 30 min.
LICZBA PORCJI: 4

Komentarze

Popularne posty