Zupa ogórkowa

Tradycyjna zupa ogórkowa jest jednym z tych dań, które pamiętam z dzieciństwa. Pamiętam, jak robiła ją moja mama, ale sama nigdy jej nie przygotowywałam. Jakież było moje zdziwienie, kiedy okazało się, że mój mąż nigdy takiej zupy nie jadł. Pomyślałam, że w takim wypadku nie mam już wyjścia, muszę tę zupę przyrządzić i tak też zrobiłam.


SKŁADNIKI:
*1 ćwiartka kurczaka bez skóry
*500 g żeberek wieprzowych
*1 łodyga selera
*kawałek pora
*1/3 korzenia selera, obrana i przekrojona na pół
*1 pietruszka, obrana i przekrojona
*1 duża marchew, obrana i przekrojona na kilka części
*1 liść laurowy
*3 ziarna ziela angielskiego
*6 ziemniaków (średniej wielkości), obranych i pokrojonych w kostkę
*8 małych i średnich ogórków kiszonych, startych na grubej tarce albo pokrojonych w cienkie paseczki
*2 łyżki śmietany 18%

PRZYGOTOWANIE:
Mięso płuczemy i zalewamy 2,5 litrami wody. Dodajemy marchew, seler, pietruszkę, liść i ziele.  Lekko solimy w połowie gotowania. Gotujemy całość przez 1-1,5 godziny. Od czasu do czasu łyżką usuwamy szumowiny. Po upłynięciu czasu wyjmujemy mięso. Odkładamy pietruszkę, pora, selera (można z nich przyrządzić kotlety warzywne). Marchew również wyciągamy ale kroimy ją w kostkę i dodajemy z powrotem do zupy, wraz z mięsem, które również musimy oddzielić od kości i posiekać.

Następnie dodajemy ziemniaki i gotujemy w wywarze przez 20 minut. Pod koniec gotowania dodajemy ogórki. Odlewamy odrobinę wywaru - jedną małą chochlę - do kubka i dodajemy do niego śmietanę, energicznie mieszając całość. Następnie wlewamy to powoli do gotującego się bulionu (pomimo wymieszania wywaru ze śmietaną w osobnym naczyniu, śmietana może się ściąć więc trzeba uważać) i mieszamy. Przyprawiamy jeszcze solą. I tak przygotowaną zupę rozlewamy na talerze.

LICZBA PORCJI: 10
CZAS PRZYGOTOWANIA: 130 min.

Komentarze

Popularne posty